Zakupy w sieci

Konfekcjonowanie, czyli przygotowanie towaru do wysyłki w praktyce

0 Shares
0
0
0

Osoby prowadzące własny biznes w branży e-commerce doskonale zdają sobie sprawę, jak ważne jest pierwsze wrażenie. Nie da się ukryć, że w przypadku sklepów internetowych nie dotyczy ono wyłącznie chwili, kiedy potencjalny klient natrafia w sieci na stronę danego e-sklepu. Równie istotny jest bowiem moment, w którym paczka z zamówieniem trafia do jego rąk. Aby zrobić na nim dobre wrażenie, jednocześnie zachęcając do ponownego skorzystania z oferty, warto więc zadbać o konfekcjonowanie towarów. Co kryje się pod tym pojęciem, na czym polega cały proces oraz co może wnieść w struktury biznesu e-commerce? Tego dowiesz się z naszego artykułu!

Logistyka bez tajemnic! Co to jest konfekcjonowanie towaru?

W dalszym ciągu bardzo wiele osób kojarzy termin konfekcjonowania wyłącznie z procesem wytwarzania odzieży z wykorzystaniem metod przemysłowych i półprzemysłowych. W rzeczywistości jednak z równym powodzeniem funkcjonuje on w przypadku logistyki! Konfekcjonowanie towarów to tak naprawdę odpowiednie opakowanie produktów przed wysyłką zamówienia do klienta. Z tym jednak wyjątkiem, że tradycyjne pakowanie zazwyczaj sprowadza się wyłącznie do umieszczenia towaru w specjalnie dobranym pudełku, podczas gdy konfekcjonowanie odnosi się do całego procesu, uwzględniającego:

  • zbieranie towarów z półek magazynowych,
  • odpowiednie oznaczanie produktów i opakowań (np. poprzez kody kreskowe),
  • etykietowanie,
  • pakowanie maszynowe/foliowanie,
  • zabezpieczanie towaru na czas transportu,
  • uzupełnianie zamówień o gratisy, próbki czy ulotki.

W dużej mierze proces konfekcjonowania towaru oraz to, jakie elementy wchodzą w jego skład, jest determinowany przez działalność sklepu internetowego. Oznacza to, że za finalny kształt zamówienia – czyli jego przygotowanie, opakowanie czy zabezpieczenie – jest odpowiedzialny przede wszystkim właściciel danego e-commerce. Niemniej jednak warto zdać sobie sprawę, że proces konfekcjonowania występuje w każdym sklepie internetowym. Aby zyskać przewagę nad konkurencją, jak również zaskoczyć klienta sposobem opakowania produktu, warto więc poświęcić tej kwestii należytą uwagę. Od czego zacząć?

Konfekcjonowanie przesyłek – jakie są główne etapy?

W pierwszej kolejności warto dokładnie przeanalizować etapy pakowania zamówienia, jakie dotychczas funkcjonowały w danym sklepie internetowym – być może któryś z nich wymaga poprawy, dzięki której klient będzie jeszcze bardziej zadowolony z zakupu. W tym celu pomocny może okazać się podział konfekcjonowania, jaki najczęściej stosują sklepy online w trakcie swojej działalności. Co wchodzi w jego skład?

Pakowanie

W przypadku przygotowywania do wysyłki jakichkolwiek towarów pierwszym krokiem zawsze jest ich odpowiednie opakowanie. Pojęcie to nie odnosi się jednak wyłącznie do umieszczenia produktu w pudełku. Bardzo często konfekcjonowanie rozpoczyna się już na etapie magazynu, gdzie poszczególne artykuły są pakowane w opakowania jednostkowe lub łączone w zestawy, które następnie są w całości wysyłane do klientów. Oprócz zbierania produktów istotne jest także dokładne zabezpieczenie towarów na czas magazynowania i transportu. Należy jednak pamiętać, że w tym wypadku nie chodzi jedynie o ochronę produktu, ale i jego właściwe wyeksponowanie. Dzięki temu produkty zawsze są gotowe do wysyłki, przez co czas oczekiwania na realizację zamówienia złożonego przez klienta, staje się krótszy. Etap pakowania w konfekcjonowaniu uwzględnia także rodzaj opakowań, w jakich towar dociera do klienta. Każdy sklep internetowy może w tej kwestii wykazać się nie lada kreatywnością. Bardzo często opakowania są bowiem urozmaicane różnego rodzaju dekoracjami – jak choćby naklejkami z logo sklepu czy personalizowaną taśmą.

Należy zwrócić również uwagę na fakt, że innego traktowania wymaga zamówienie zawierające produkty luksusowe (np. biżuteria), a innego produkt niszowy. W związku z tym usługi z zakresu pakowania bardzo często uwzględniają też dobór odpowiednich opakowań ozdobnych. Jeżeli zaś dany towar jest szczególnie narażony na uszkodzenia, główną czynnością przyświecającą osobom odpowiedzialnym za konfekcjonowanie, powinno być jego specjalistyczne zabezpieczenie. Na finalnym etapie pakowania znajduje się dodanie do zamówienia drobnych upominków, podziękowań dla klientów czy ulotek reklamujących usługi danej firmy.

Foliowanie

Zanim paczka wyruszy w drogę do ostatecznego klienta, przygotowane wcześniej zamówienie prawdopodobnie pozostanie przez jakiś czas na magazynie. Następnie czeka je transport oraz sortowanie w oddziałach firm kurierskich. Z tego względu jednym z istotniejszych etapów konfekcjonowania towarów jest ich foliowanie. Ten proces przygotowania paczek do wysyłki pozwala zabezpieczyć każdą paczkę przed nieprzewidzianymi zdarzeniami w trakcie przechowywania i dostawy, jak również przed szkodliwym działaniem warunków zewnętrznych. Towary najczęściej są foliowane maszynowo, przez co możliwe staje się zabezpieczenie nawet dużych produktów o nieregularnym kształcie. Odbywa się to przy użyciu specjalistycznej, termokurczliwej folii, wykonywanej z polichlorku winylu, która charakteryzuje się trwałością i odpornością na ewentualne rozerwanie. Rozwiązanie to pozwala na dostarczenie przesyłek do klientów w stanie nienaruszonym, co nie tylko przyczynia się do nieuszkadzania towarów znajdujących się wewnątrz, ale i zapewnia paczce estetyczny wygląd.

Etykietowanie

Wśród usług wchodzących w skład konfekcjonowania towarów znajduje się także etykietowanie opakowań. Jest to korzystne zarówno z perspektywy sprzedawcy, jak i usługobiorcy. Pierwszy z nich może bowiem skrupulatnie zorganizować i uporządkować własną przestrzeń magazynową, podczas gdy klient otrzymuje dostęp do interesujących go informacji. Etykieta może bowiem zawierać opis produktu czy instrukcję obsługi.

Czynności niestandardowe

Każdy sklep internetowy może dowolnie konfigurować etapy konfekcjonowania towarów, spajając je z główną ideą firmy, sprzedawanymi przez nią produktami czy własnym pomysłem na biznes. W związku z tym ostatni etap w całości poświęcony jest niestandardowym czynnościom. W ich skład wchodzą wszelkie nietypowe rozwiązania, jakie sklep online może zastosować, aby wyróżnić się na tle konkurencji lub przypisać sobie charakterystyczne cechy. Budowanie wizerunku marki może odbywać się na wiele sposobów – począwszy od stosowania niestandardowych wypełniaczy (np. wełny drzewnej odpowiadającej kolorystyce sklepu), poprzez stosowanie dekoracyjnych wstążek czy bilecików, aż po perfumowanie pudełek. Z takimi zabiegami mamy jednak do czynienia zazwyczaj wtedy, kiedy w sprzedaży sklepu oferowane są artykuły luksusowe. Niemniej jednak pomysłowe akcenty z pewnością zostaną docenione przez klientów firmy!

Konfekcja towaru sposobem na profesjonalne pakowanie w e-commerce!

Konfekcjonowanie towarów to proces, który wymaga poświęcenia dużej ilości czasu. Dlatego też wiele firm rozważa, czy korzystniej jest robić to samodzielnie (poprzez oddelegowanie do tego celu wyznaczonych pracowników), czy jednak lepiej zlecić cały proces obsługi firmie zewnętrznej. Odpowiedzi na to pytanie warto doszukiwać się przede wszystkim w potrzebach własnej działalności gospodarczej. W przypadku sprzedaży masowej, która bezpośrednio przekłada się na ogromną ilość nadawanych paczek, jak również ograniczenia czasowe, pomoc specjalistów z zakresu konfekcji może okazać się niezastąpiona. Dzięki temu nawet przy ogromnym nakładzie właściciel sklepu może mieć pewność, że każdy produkt jest prawidłowo i estetycznie zapakowany i przygotowany do transportu – tym samym w takiej właśnie formie dociera do rąk ostatecznego klienta! Jeżeli jednak firma dopiero rozwija swoje skrzydła, dobrym rozwiązaniem może okazać się zatrudnienie kilku pracowników, którzy zajmą się czynnościami z tym związanymi. Jeżeli więc zastanawiasz się, czy zlecić konfekcję towarów firmie zewnętrznej, dobrze przemyśl działania logistyczne w swoim przedsiębiorstwie, a następnie zastanów się, jak chciałbyś zorganizować cały proces pakowania i zabezpieczania towarów. Z pewnością pomoże Ci to w podjęciu ostatecznej decyzji!

0 Shares
Podobne artykuły