kurier

Jak redukować koszty stałe związane z wysyłką paczek?

0 Shares
0
0
0

Tanie przesyłki kurierskie to podstawa działalności w sklepie internetowym. Klientom z reguły bardzo zależy na tym, żeby koszty dostawy były jak najniższe. Jednocześnie oczekują dostępu do swoich ulubionych metod dostawy i są gotowi porzucić koszyk, jeśli zamówione produkty nie mogą zostać dostarczone w preferowany przez nich sposób, albo koszt wysyłki wydaje im się zbyt wysoki. Sklepy internetowe tracą nawet 70% zamówień przez porzucenie koszyka, a wysokie koszty wysyłki i brak preferowanej formy dostawy stanowią jeden z głównych powodów tego zjawiska. A jednak czytając o tym, jakie są koszty prowadzenia sklepu internetowego, dowiemy się głównie o cenach hostingu, adaptacji oprogramowania open source, czy abonamentu za oprogramowanie w modelu SaaS. Warto podkreślić, że sklep internetowy nie funkcjonuje, wbrew pozorom, wyłącznie w Internecie. O ile oferty twojego biznesu e-commerce nie stanowią wyłącznie usługi, w którymś momencie pojawi się konieczność wysyłki produktów do klienta.

Usługi logistyczne w sklepach internetowych

Przesyłki kurierskie nie są zresztą jedynym źródłem kosztów stałych związanych z logistyką, jakie ponosi sklep internetowy. Koszty generuje też magazynowanie produktów, zatrudnienie pracowników, obsługa zwrotów, czy nawet zapakowanie paczek. Możemy tu wyróżnić koszty zmienne i stałe. Te drugie to koszt wynajmu magazynu i zatrudnienia pracowników. Niezależnie od tego, ilu mamy klientów i jak liczne mamy zamówienia, czynsz i pensje trzeba zapłacić. Koszty te zmieniają się wyłącznie w toku rozwoju przedsięwzięcia – w momencie, kiedy dotychczasowy magazyn i kadra nie dają sobie rady z zamówieniami, pojawia się konieczność zatrudnienia dodatkowych ludzi i znalezienia nowego magazynu. Warto pamiętać, że nie tylko wiąże się to nie tylko ze zwiększeniem kosztów, ale także ze sporym zamieszaniem.

Do kosztów zmiennych możemy zaliczyć koszty wysyłki i pakowania zamówień. Te wydatki ponosimy za każdym razem, kiedy wysyłamy zamówienie i większość sklepów przenosi je na klientów. Niekoniecznie jednak jest to dobra strategia. Jest wiele branż (w tym te najpopularniejsze w polskim e-commerce – odzież i obuwie), w których większość klientów oczekuje darmowej wysyłki, a także darmowego zwrotu nietrafionego zakupu. Nawet jeżeli e-sklep przerzuca koszty dostawy zamówienia na klientów, to ceny dostawy są istotnym elementem konkurencji między sklepami online i obniżenie tych cen powinno być częścią strategii firmy. Przesyłanie paczek nie powinno kosztować więcej niż samo zamówienie, bo część klientów pójdzie do innego sklepu, gdzie zapłacą więcej za towar, ale mniej za przesyłkę. Tani kurier to najlepszy partner sklepu internetowego.

Abonamenty InPost dla sklepu internetowego

Jednym ze sposobów, żeby obniżyć koszty przesyłek ze sklepu internetowego, jest podpisanie stałej umowy z firmą kurierską. Oczywiście, im większy wolumen przesyłek, tym lepszą cenę usług może zaoferować operator logistyczny. Ponieważ obecnie większość klientów e-commerce w Polsce korzysta z dostawy do Paczkomatów®, warto skorzystać z oferty InPost. Zwłaszcza że usługi firmy obejmują także tradycyjne usługi kurierskie, więc można wysłać paczkę na oba sposoby w ramach jednej umowy. Zdarza się, że umowa z firmą kurierską wskazuje konkretną liczbę przesyłek miesięcznie (co jest korzystne, jeśli wysyłamy dużo ciężkich paczek), ale umowa abonamentowa w InPost działa w ten sposób, że operator pobiera od sklepu comiesięczną opłatę, która może w całości zostać wydawana na zakup usług. W zamian za zobowiązanie do wpłacania pewnej kwoty co miesiąc, klient może zakupić usługi w niższych cenach. Oczywiście, im większa kwota abonamentu, tym niższe ceny indywidualnych przesyłek. Umowy mogą ponadto być podpisywane na okres roku lub dwóch, co również wpływa na ceny przesyłek. Co ważne, po wykorzystaniu kwoty abonamentu sklep nadal może kupować usługi zgodnie z cennikiem. Uzyskuje też dostęp do dodatkowych benefitów, takich jak darmowy podjazd kuriera.

InPost Fulfillment

Idąca o krok dalej, usługa Fulfillment to kompleksowy outsourcing sklepu internetowego w zakresie logistyki. W tym modelu towary trafiają od dostawcy wprost do magazynu operatora, gdzie są magazynowanie do momentu złożenia zamówienia, kiedy to pracownicy magazynu rozpoczną przygotowanie produktów do wysyłki. Operator posiada też własne opakowania, w których wysyłane są zamówienia. W przypadku InPost także sam transport wykonywany jest w ramach jednej firmy, co zmniejsza tarcie na linii kurier-magazyn i przyspiesza wysyłkę zamówień.

Jakie korzyści odnosi e-sklep, decydując się na fulfillment? Po pierwsze, znaczne uproszczenie działalności – wszelkie fizyczne działania związane z towarami są w rękach operatora, który przyjmie produkty na magazyn, przechowa je i wyśle do klienta, a nawet kupi opakowania, dołączy ulotki do zamówień, wydrukuje faktury i odbierze zwroty. Tak więc sam sklep może się skupić na marketingu i pozyskiwaniu klientów. Odchodzi nam konieczność wynajmowania magazynu, zatrudniania pracowników, kupowania opakowań i podpisywania umów z firmą kurierską, jak również monitorowania i przedłużania tych wszystkich umów, nawet jeżeli wzrosną potrzeby sklepu. Potrzebujesz większego magazynu i większej mocy przerobowej z powodu rozrostu firmy albo nawet sezonowego piku sprzedażowego? Żaden problem, po prostu zapłacisz więcej. Operator fulfillmentu ma większe zasoby, niż kiedykolwiek będą ci potrzebne w pojedynczym sklepie.

Wbrew pozorom, mimo dodania pośrednika, fulfillment wcale nie musi być droższy niż organizowanie logistyki na własną rękę. Dzięki ekonomii skali może być nawet tańszy. Operator wynajmuje ogromne przestrzenie magazynowe, więc koszt metra kwadratowego ma dużo niższy; kupuje materiały opakowaniowe w hurtowych ilościach, więc pojedyncze opakowanie kosztuje mniej; posiada własną flotę pojazdów i sieć dystrybucji lub podpisuje wielkie kontrakty z firmą kurierską, więc płaci mniej za wysłanie każdej paczki. W sumie składa się to na niższe koszty działalności. Ponadto, profesjonalne centrum logistyczne stosuje dopracowane procedury i nowoczesne technologie oraz dysponuje doświadczoną i przeszkoloną kadrą, dzięki czemu zamówienia są realizowane szybciej i z mniejszą liczbą pomyłek.

0 Shares
Podobne artykuły