Aplikacja mobilna

Darmowe i płatne aplikacje mobilne – najważniejsze różnice

0 Shares
0
0
0

Każdy, kto ma własne urządzenia mobilne, takie jak: smartfon, iPhone czy tablet, może zainstalować na nich różnego rodzaju aplikacje. I tak też najczęściej robi. Czym dokładnie są aplikacje mobilne? To programy służące do robienia zakupów, nauki, komunikacji, zabawy, a nawet do rozwijania biznesu. Twórcy aplikacji oferują opcje darmowe i płatne, z których każda odpowiada potrzebom różnych grup docelowych. Bez wątpienia aplikacje bardzo ułatwiają funkcjonowanie. Zastanówmy się zatem, jakie są najważniejsze różnice pomiędzy aplikacjami bezpłatnymi i płatnymi!

Czym są aplikacje mobilne?

Zanim odpowiemy na pytanie – czym różnią się płatne i darmowe aplikacje, podsumujmy, czym one właściwie są i do czego służą w codziennym życiu. Aplikacja mobilna to rodzaj ogólnodostępnego oprogramowania, z którego można korzystać za pomocą smartfona lub tabletu. Niektóre tego typu programy wymagają dostępu do sieci (aplikacje webowe), inne pracują autonomicznie i wymagają jedynie chwilowego podłączenia do internetu w celu pobrania niezbędnych aktualizacji i danych (są to aplikacje natywne). Istnieją też aplikacje w formie hybrydowej, łączące w sobie cechy oprogramowania natywnego oraz webowego.

Gdzie znajdziemy aplikacje mobilne?

Aplikacje mobilne można obecnie pobrać w wersji płatnej lub bezpłatnej ze sklepów typu:

  • Google Play (dostępny w systemie Android),
  • App Store (stworzony przez firmę Apple na potrzeby urządzeń z systemem iOS),
  • App Gallery (sklep działa na najnowszych smartfonach Huawei).

Wszystko to jest zależne od oprogramowania Twojego urządzenia mobilnego. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze w każdym z tych sklepów znajdziesz te same aplikacje.

Funkcje aplikacji mobilnej darmowej i płatnej

Oprogramowanie mobilne służy różnym celom. Sięgają po nie zarówno osoby prywatne, jak i inwestorzy, którzy wciąż szukają inspiracji oraz gotowych rozwiązań, jak udoskonalić swój biznes. Ze względu na przeznaczenie i zakres tematyczny, aplikacje mobilne dzielą się na kilka podstawowych grup – są to programy płatne lub darmowe:

  • komunikacyjne (WhatsApp, Snapchat, Viber, Skype, do tej kategorii zaliczają się również social media, na przykład: Facebook, LinkedIn, Instagram itd.),
  • bankowe (na polskim rynku są to między innymi: iPKO, Moje ING Mobile, mBank),
  • rozrywkowe (Spotify,VOD, YouTube, TikTok, Netflix, Disney),
  • nawigacyjne (Google Maps, Mapy Petal),
  • zakupowe (Allegro, Amazon, AliExpress, Shopee),
  • edukacyjne i językowe (Duolingo, National Geographic),
  • biznesowe (OneNote, Team Viewer, Office 365 itd.).

W sklepach mobilnych i internetowych dostępne są także specjalistyczne aplikacje typu CRM, informatory biznesowe, zestawienia różnych aktualnych danych giełdowych, notatniki i wiele innych narzędzi, wykorzystywanych głównie przez firmy.

Aplikacje płatne – kto jest ich odbiorcą?

Zasadnicza różnica pomiędzy aplikacjami płatnymi i darmowymi polega na tym, że oba rodzaje oprogramowania trafiają do innych grup odbiorców. Użytkownicy aplikacji abonamentowych szukają ściśle określonych rozwiązań i funkcji, dopasowanych do ich potrzeb, biznesplanów bądź przyjętych strategii działania. Z płatnego oprogramowania mobilnego chętnie korzystają przedsiębiorcy, inwestorzy oraz wszyscy ci, których wybory konsumenckie determinują takie czynniki jak: jakość i dostosowanie aplikacji do indywidualnych oczekiwań. Tacy klienci preferują rozwiązania szyte na miarę i przywiązują również dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa danych przechowywanych na urządzeniach mobilnych, na telefonie lub tablecie.

Aplikacje zaprojektowane dla klienta

W Polsce i na świecie istnieje wiele firm, wyspecjalizowanych w projektowaniu aplikacji mobilnych na zamówienie przedsiębiorstw. Odbiorcami takich płatnych programów są zwykle większe firmy oraz spółki, dążące do:

  • optymalizacji procesów produkcyjnych, logistycznych, kontrolnych, kosztów zarządzania itd.
  • pozyskania nowych partnerów biznesowych lub utrzymania grona stałych odbiorców,
  • usprawnienia komunikacji wewnątrzzakładowej i przepływu danych pomiędzy pracownikami znajdującymi się w różnych miejscach na świecie.

Aplikacje bezpłatne są uniwersalne i ogólnodostępne. Może je pobrać każdy użytkownik smartfona lub iPhone`a, posiadający połączenie z siecią komórkową. Kto korzysta z aplikacji darmowych?

Zróżnicowani odbiorcy

To bardzo zróżnicowana grupa odbiorców, w skład której wchodzą zarówno osoby dorosłe, nastolatki, jak i dzieci, przedstawiciele różnych grup zawodowych, uczniowie, konsumenci, pasjonaci różnych dziedzin czy łowcy okazji zakupowych. Są to konsumenci niezainteresowani dodatkowymi, płatnymi funkcjonalnościami lub ci, którzy korzystają okazjonalnie z opcji płatnych. Wielu użytkowników aplikacji darmowych to również testerzy, miłośnicy nowych technologii, otwarci na nowości rynkowe, często zmieniający jedną aplikację mobilną na inną, bardziej innowacyjną. Bardzo często też osoby, korzystające z darmowej wersji aplikacji mobilnej, chcą sprawdzić, czy dane rozwiązanie jest dla nich. I dopiero potem wolą zainwestować w wersję płatną.

Rozwiązania dla biznesu

Z niektórych aplikacji darmowych korzystają również firmy, które chcą powiększyć sieć kontaktów, budować relacje biznesowe i świadomość marki. Za dostęp do bardziej zaawansowanych opcji, takich jak: wyświetlanie reklam czy przechowywanie danych w chmurze, przedsiębiorcy muszą jednak zapłacić (doskonałym przykładem jest aplikacja Facebook, która w wersji podstawowej nic nie kosztuje, Facebook Business Manager wymaga zaś doładowania konta w celu uruchomienia reklam).

Aplikacje mobilne

Działanie aplikacji w systemie Android i iOS

Kolejna różnica pomiędzy wieloma aplikacjami darmowymi oraz płatnymi polega na tym, że wersje darmowe bywają niedopracowane pod kątem kompatybilności z systemami operacyjnymi, takimi jak: system Android i iOS. Co prawda, każda aplikacja przed upublicznieniem przechodzi skrupulatne testy i kontrole, jednak każde oprogramowanie pozbawione aktualizacji, z czasem przestaje działać poprawnie i zaczyna szwankować. Usterki techniczne oraz zacinanie się aplikacji to problem, który dotyczy najczęściej programów wydanych w ramach promocji jakiejś marki, a następnie zapomnianych i porzuconych przez twórców.

Zupełnie inaczej podchodzą do kwestii kompatybilności wydawcy aplikacji mobilnej płatnej (lub częściowo płatnej). Firmy sprzedające dostęp do różnych opcji mobilnych muszą stale dbać o to, by działały one prawidłowo, w przeciwnym razie wymagający klienci prawdopodobnie odejdą do konkurencji i zażądają zwrotu pieniędzy w związku z brakiem dostępu do określonych funkcji. Płatne programy na urządzenia mobilne są na bieżąco dostosowywane do wymagań nieustannie aktualizowanych systemów operacyjnych.

Jaki jest zakres funkcjonalności aplikacji bezpłatnych i płatnych?

Różnica między płatną i bezpłatną aplikacją polega również na ilości i rodzaju dostępnych funkcji. Darmowe aplikacje mobilne mają zwykle ograniczony zasób opcji, są szablonowe i bardzo rzadko odpowiadają w 100% potrzebom użytkownika telefonu. Dopiero po zalogowaniu i dokonaniu płatności konsument może skorzystać z rozwiązań oraz technologii, na których najbardziej mu zależy. Natomiast aplikacja mobilna płatna zawiera wiele udogodnień, nowoczesnych usług i produktów, dostępnych od ręki. Klient widzi w panelu wszystkie dostępne funkcje oraz wskazówki, jak korzystać z poszczególnych rozwiązań i technologii. Wydawcy płatnej aplikacji mobilnej dbają również o to, by była ono stale ulepszana i elastycznie podchodzą do wszelkich uwag klientów. Świetnym przykładem aplikacji abonamentowych, które wciąż dostosowują się do potrzeb oraz doświadczeń użytkowników, są między innymi aplikacje Netflix czy InPost.

Różnice w sposobie wyświetlania reklam w aplikacjach mobilnych

Producenci oprogramowania na smartfony już na etapie projektów szukają sposobów, jak zarabiać na aplikacjach mobilnych. Inwestorzy ukierunkowani na usługi płatne, przygotowują ofertę i docierają do potencjalnych klientów za pomocą różnych kanałów, poprzez mailing, kampanie Google Ads czy spotkania biznesowe. Klient, który posiada już płatną aplikację, otrzymuje niewielką ilość reklam, które są podawane w przystępnej, nienachalnej formie. Zupełnie inaczej wygląda kwestia oferty i generowania przychodów przez twórców w aplikacjach darmowych. Bardzo często bezpłatne programy na telefon zawierają agresywne reklamy tekstowe bądź graficzne, promujące określony produkt albo usługę. W niektórych przypadkach nadmiar komunikatów reklamowych wręcz uniemożliwia korzystanie z funkcji darmowej aplikacji mobilnej.

Wsparcie techniczne w aplikacjach darmowych i płatnych

Bardzo ważnym aspektem, decydującym o sukcesie każdej aplikacji mobilnej jest organizacja pomocy technicznej. W aplikacjach projektowanych na zamówienie, wsparcie techniczne jest standardem. Klienci mają wówczas do dyspozycji wykwalifikowanych doradców, dostępnych zarówno na etapie wdrażania programów, jak i ich użytkowania. Ten model przejmują również twórcy największych, darmowych aplikacji na telefon, takich jak na przykład: InPost, T-Mobile czy Allegro, w których obsługą techniczną klienta zajmują się oddelegowani pracownicy i działy obsługi, działające nawet 7 dni w tygodniu. Bardzo często zdarza się, że debiutancka aplikacja w wersji bezpłatnej ma ograniczone opcje pomocy technicznej. Zamiast infolinii, chat-boxów i formularzy kontaktowych klient może jedynie skorzystać z podpowiedzi w FAQ, zawartych w Internecie lub instrukcji, dostępnych w panelu aplikacji.

Podsumowanie – różnice w aplikacjach mobilnych

Aplikacje mobilne płatne i darmowe różnią się na kilka sposobów. Najczęściej jest to przede wszystkim grupa odbiorców, do której są skierowane, ale też idea, jaka temu przyświeca. Ponadto, kolejna widoczna różnica to obsługa techniczna oraz zakres funkcjonalności. Przenalizuj dokładnie, jakie są Twoje cele związane z użytkowaniem aplikacji mobilnej, zobacz, jakie masz możliwości, a potem zdecyduj, które rozwiązanie będzie dla Ciebie lepsze! Zarówno darmowe, jak i płatne aplikacje mają wiele korzyści!

0 Shares
Podobne artykuły