aplikacja mobilna - jak osiągnąć sukces

Co zrobić, żeby aplikacja mobilna osiągnęła sukces?

0 Shares
0
0
0

Gdy wchodzisz w sklep Google Play lub App Store, to widzisz, że niektóre aplikacje mają miliony pobrań i wciąż zyskują nowych użytkowników, a inne oprogramowania znikają, zapomniane przez wszystkich. Co sprawia, że niektórzy twórcy aplikacji mobilnych odnoszą spektakularne sukcesy sprzedażowe, a pozostali wydawcy nie są w stanie odzyskać choćby kosztów inwestycji? Jak promować aplikację, by osiągnęła sukces sprzedażowy i czy istnieją skuteczne, sprawdzone sposoby dotarcia do odbiorcy? Oto kilka wskazówek.

Jak promować aplikacje mobilne? Koniec z nachalną reklamą!

W ciągu ostatnich kilkunastu lat marketing znacząco zmienił swoje oblicze. Zamiast agresywnych, nachalnych reklam, wiele firm zaczęło stosować inne, bardziej zaawansowane i przemyślane strategie. Skończyła się epoka krzykliwych banerów, natrętnych reklam radiowo-telewizyjnych i reklam prasowych, które nie są już w stanie oddziaływać na odbiorców, zmęczonych nadmiarem informacji. Jak zatem promować produkt lub usługę?

Podstawy marketingu

Jednym z kluczowych filarów nowoczesnego marketingu jest budowa świadomości marki i trwałych relacji, opartych na:

  • otwartości,
  • uczciwości,
  • rzetelności,
  • szacunku,
  • zrozumieniu potrzeb grupy docelowej.

W branży mobile sukces osiągają dziś wyłącznie te firmy, które od początku wdrażają wysokiej jakości komunikację oraz rozwiązania dopasowane do oczekiwań odbiorcy.

Jak budować świadomość marki?

Jednym z najważniejszych czynników, od których zależy sukces aplikacji mobilnej, jest rozpoznawalność marki. Jak stworzyć zauważalny dla użytkowników brand? To żmudny, długotrwały i złożony proces. Możesz mieć pewność, że nie wystarczy więc stworzyć kilka ogłoszeń w przypadkowo wybranych kanałach, by zaistnieć w branży i podbić serca wymagających użytkowników aplikacji mobilnych.

Od czego zatem należy zacząć budowę rozpoznawalnej marki? Już na etapie projektowania programu bardzo dokładnie zastanów się, kto jest jego odbiorcą. Spersonalizuj grupę docelową po to, by produkt, który chcesz jej przekazać, w 100% odpowiadał potrzebom Twojego przyszłego klienta. Stwórz stronę internetową i rozpocznij kampanię informacyjną w wybranych sieciach społecznościowych (pod warunkiem, że Twoi odbiorcy korzystają z mediów typu: Facebook, LinkedIn, Instagram czy Twitter).

Komunikacja zamiast drogiej, niedopasowanej reklamy

Budowa świadomości marki to działanie, w które inwestujesz przede wszystkim swój czas i zaangażowanie. Pamiętaj o tym, że im więcej dni poświęcisz na staranną analizę i przygotowanie swojej aplikacji pod kątem potrzeb użytkownika, tym większe są szanse na zdobycie popularności. Nie zawsze musisz wydawać wszystkie oszczędności lub zaciągać kredyt, by Twoja aplikacja dotarła do grona zainteresowanych klientów. W wielu przypadkach o powodzeniu aplikacji na smartfony decyduje głównie jakość komunikacji i sprawny system poleceń (w końcu każdy lubi używać sprawdzony i przetestowany produkt)! Tworzenie aplikacji i jej premierę powinien koniecznie poprzedzać rozgłos medialny.

Jak promować nową aplikację poprzez komunikację? To proste, lecz czasochłonne zadanie. Cierpliwie odpowiadaj na każde zapytanie i komentarz – nawet jeśli jest on uszczypliwy i negatywny, to wytłumacz swój punkt widzenia. Komunikuj się z potencjalnymi i aktualnymi odbiorcami aplikacji, by wiedzieli, że mogą liczyć na merytoryczne wsparcie w każdej chwili, a Ty również słuchasz ich uwag. Dynamicznie reaguj na każdą wypowiedź i sugestię użytkowników, dotyczącą wybranej funkcjonalności czy zaistniałych błędów.

Sekret udanej strategii marketingowej – obecność w social mediach

Już prawie każdy użytkownik smartfona udziela się w mediach społecznościowych. Jeśli więc zamierzasz promować swoją nową aplikację mobilną, nie wolno Ci pominąć popularnych kanałów dotarcia, jakimi są obecnie Instagram, Facebook, TikTok, YouTube, Twitter czy LinkedIn. Zaprezentuj się potencjalnym klientom, nawiąż z nimi kontakt, stwórz pozytywny, wiarygodny wizerunek. Dołącz do wspólnych grup tematycznych, dziel się swoją wiedzą i opiniami. Korzystaj też z biznesowych narzędzi analitycznych Facebook czy Google Analytics – to właśnie za ich pomocą sprawnie i bezbłędnie zdefiniujesz swoją personę, czyli wzorzec modelowego klienta.

Promowanie aplikacji mobilnych poprzez content marketing

Content oznacza treści, które docierają do potencjalnych odbiorców aplikacji. To właśnie od jakości i doboru treści zależy w dużej mierze to, czy aplikacja zdobędzie popularność i stanie się widoczna w wynikach wyszukiwania. Zwróć uwagę na przejrzystość swoich komunikatów, treść przycisków CTA, opisy produktu bądź usługi. Jeśli chcesz zaproponować klientowi blog tematyczny, pamiętaj o tym, by każdy tekst wyczerpująco odpowiadał na zadane w tytule pytanie i był:

  • unikalny,
  • merytoryczny,
  • napisany przystępnym językiem, zrozumiałym dla każdego.

Wielu twórców aplikacji popełnia błąd, sądząc, że wystarczy napisać kilka artykułów, zgodnych z wymaganiami algorytmów wyszukiwarek internetowych, a sukces pojawi się sam. Nic bardziej mylnego! Optymalizacja SEO jest bardzo ważnym aspektem, którego nie wolno pominąć w procesie promowania aplikacji. Jednak nawet najlepiej napisany tekst SEO nie będzie skuteczny, jeśli jego treść będzie zrozumiała wyłącznie dla robotów. Podkreślmy więc raz jeszcze – użytkownicy aplikacji cenią merytoryczny, rzetelnie przygotowany content, który zawiera odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Rozwiązania technologiczne

Stworzenie aplikacji mobilnej hybrydowej pomoże osiągnąć sukces

Aplikacja hybrydowa to oprogramowanie, projektowane na różne platformy i systemy operacyjne, na strony internetowe i urządzenia mobilne. Jest ona bardzo elastycznym rozwiązaniem, z którego użytkownicy aplikacji mobilnych korzystają chętnie i często. Kiedy nie masz przy sobie smartfona i chcesz pilnie załatwić jakąś sprawę (na przykład: zamówić pizzę, umówić wizytę u lekarza albo opłacić rachunki), używasz komputera stacjonarnego bądź laptopa. Wielu klientów, używających na co dzień różnych aplikacji oczekuje, że będą one bez problemu działały na każdym urządzeniu. Możesz wtedy z niej swobodnie korzystać zarówno na telefonie, jak i tablecie czy laptopie. Twórcy oprogramowania stale ulepszają wszystkie funkcjonalności w taki sposób, by były one ogólnodostępne i maksymalnie uproszczone. Ponadto słuchają uwag klientów, którzy często zwracają się z prośbą o nowe ulepszenia.

Marketing a płatności w aplikacjach mobilnych

Bardzo ważnym elementem, który wpływa na odbiór aplikacji mobilnej, jest kwestia płatności. Przemyślane działania marketingowe i edukacja klientów, dotycząca oferowanych opcji płatnych, kształtują sukces sprzedażowy nowoczesnej aplikacji. Dlaczego część programów szybko znika z rynku? Powód jest bardzo prosty: klienci odinstalowują je, ponieważ nie rozumieją, za co lub w jaki sposób mają zapłacić. Zniechęcające są zarówno wyskakujące okienka z ofertą promocyjną, jak i blokady dostępu do różnych funkcjonalności bez ostrzeżenia. Aplikacja płatna ma szansę stać się hitem, jeśli będzie dopasowana do oczekiwań konsumenta i jego stylu zakupowego. Oprogramowanie powinno zawierać co najmniej kilka uniwersalnych metod płatności, na przykład: przelewy BLIKiem, przelewy tradycyjne, kartą debetową albo PayPal. Oczywiście im więcej różnych form płatności w aplikacji mobilnej, tym lepiej! Większość użytkowników z pewnością doceni elastyczne opcje, dostosowane do indywidualnych potrzeb.

Reklama aplikacji mobilnej w Google Ads

Liczba aplikacji stale rośnie i ciężko jest przebić się przez gąszcz konkurencyjnych ofert. Jak dotrzeć do potencjalnych klientów? Jedną z najczęściej stosowanych strategii marketingowych, po którą sięgają wydawcy aplikacji na całym świecie, jest kampania linków sponsorowanych Google Ads. Dzięki temu narzędziu wielu firmom udało się dotrzeć do nowych grup odbiorców, użytkownika lokalnego i globalnego. W Polsce Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką, z której każdego dnia korzysta ponad 90% użytkowników komputerów i telefonów. Pomijanie tego medium w kampaniach reklamowych, promujących nową aplikację, jest więc poważnym błędem, a reklamy w mediach typu Facebook mogą okazać się niewystarczające, by osiągnąć sukces.

Współpraca z celebrytą a sukces sprzedażowy aplikacji

Jak osiągnąć sukces sprzedażowy i szybko zbudować silną, rozpoznawalną markę? Zwróć uwagę na reklamy video w telewizji i na YouTube. Kogo angażują agencje reklamowe do promowania produktu lub usługi? Są to najczęściej znane i lubiane postacie świata filmu, mody, sportu lub biznesu. Jeśli to możliwe, nawiąż kontakt z celebrytą albo vlogerem i zaproponuj potencjalnym użytkownikom aplikacji nieszablonową reklamę z udziałem znanej osobistości medialnej. Pozytywnie zaskocz swoich odbiorców, zapoznając ich z aplikacją w sposób nienachalny i prosty. Obawiasz się, że koszty reklamy z udziałem celebryty przerosną Twój budżet? Jeśli po raz pierwszy promujesz nieznane nikomu aplikacje, poszukaj własnych aniołów biznesu. Są to znane osoby, które w zamian za udział w ewentualnych zyskach zgadzają się promować różne produkty lub usługi. Wykaż się elastycznym podejściem i negocjuj warunki długoterminowej współpracy z najciekawszymi osobistościami, by osiągnąć wizerunkowy i sprzedażowy sukces.

Podsumowanie

Jak widzisz, na sukces aplikacji mobilnej wpływa kilka czynników. Pamiętaj przede wszystkim o dostosowaniu aplikacji do grupy docelowej. Równie ważna będzie odpowiednia strategia marketingowa i komunikacji. Wszak żaden produkt nie sprzeda się bez rozgłosu. Klienci lubią stawiać na sprawdzone brandy! Sprawdź sam!

0 Shares
Podobne artykuły