Biznes e-commerce

Sklep internetowy – jak osiągnąć sukces w branży e-commerce?

0 Shares
0
0
0

Sklepów internetowych wciąż przybywa, do tego coraz więcej osób regularnie zamawia różnego rodzaju produkty online, lecz to nie wystarczy, aby przetrwać na rynku. Wiele firm upada już na samym początku działalności, ponieważ nie osiąga zadowalających wyników sprzedażowych i mają problem z zainteresowaniem internautów swoją ofertą. Choć branża e-commerce niezaprzeczalnie ma ogromny potencjał, musimy pamiętać, że liczy się przede wszystkim pomysł (najlepiej oryginalny, a także dobrana grupa docelowa) i dobrze przemyślana strategia działania. Sklep internetowy powinien się wyróżniać, a obsługę klienta trzeba prowadzić na naprawdę wysokim poziomie. Warto pamiętać, że współczesny konsument online jest niezwykle wymagający, niecierpliwy i nie przywiązuje się łatwo. Innymi słowy bez problemu znajdzie upragnione produkty u konkurencji. Jak zatem zdobyć lojalną rzeszę kupujących i osiągnąć sukces w e-commerce?

7 kluczowych czynników sukcesu w e-commerce w Polsce

Prowadzenie własnego sklepu internetowego wymaga zaangażowania i poznania rynku e-commerce od podszewki. To bardzo dynamiczna branża, w której dużą rolę odgrywają nowe technologie. Musimy nadążać za zmianami i wyłapywać trendy, aby ulepszać swoje usługi, udoskonalać działanie witryny i prowadzić skuteczną komunikację z odbiorcami (gdyż to najczęściej ona wpływa na naszą sprzedaż). Sukces sklepu internetowego zależy od różnych czynników: przede wszystkim trzeba uzbroić się w cierpliwość i sprawdzać, jakie rozwiązania działają, a z jakich należy zrezygnować. Mnogość narzędzi marketingowych i opcji promocyjnych bardzo ułatwia dotarcie do potencjalnych klientów przy stosunkowo niskim nakładzie finansowym. Utrzymywanie sprzedaży na optymalnym poziomie, generowanie ruchu na stronę internetową i zdobywanie nowych kupujących nie musi stanowić wyzwania — wszystko to będzie łatwe, jeśli tylko popracujemy nad strategią, która powinna zawierać kilka istotnych aspektów, o których za chwilę przeczytasz.

Jak stworzyć skuteczny sklep internetowy?

1: Przemyślany plan sprzedaży

Gdy mamy już pomysł na biznes i wiemy, co dokładnie chcemy sprzedawać, pora przygotować dokładny plan sprzedaży internetowej. Jeśli poważnie podchodzimy do handlu online, nie powinniśmy działać spontanicznie. Założenie sklepu internetowego to obecnie nic skomplikowanego. Tak samo, jak znalezienie dostawców, hurtowni czy magazynu. Nie oznacza to jednak, że nie potrzebujemy dobrego planu. Chodzi przede wszystkim o zbadanie potencjału swojej branży, wybranie modelu biznesu, znalezienie wyróżników, które odróżnią nas od konkurencji, określenie grupy docelowej, czyli odpowiedź na pytanie: kim jest mój klient?, zdefiniowanie atutów swojej marki, czy oszacowanie zasobów finansowych.

2: Analiza konkurencji

Od swoich konkurentów możemy się wiele nauczyć. Szczególnie tych, którzy przetarli szlaki i na rynku e-commerce działają od lat. Jakie są ich mocne strony, a jakie słabe? Co w ich ofercie mogłoby zostać poprawione? Na co narzekają klienci? Jakim stylem komunikacji się komunikują? Czy w danej branży konkurencja jest duża, czy raczej mniejsza? Odpowiedzi na te pytania będą kluczowe. Zrobienie dobrego rozeznania pomoże nam określić, jak się wyróżnić i jak trafić w zainteresowania potencjalnych klientów. Właśnie o to przecież chodzi.

3: Oprogramowanie sklepu internetowego

Nie osiągniemy sukcesu w branży e-commerce bez zadbania o solidne fundamenty, czyli o funkcjonalność e-sklepu. Mamy do wyboru różne platformy sprzedażowe. Warto zapoznać się z kilkoma przed podjęciem decyzji, gdzie ostatecznie założymy sklep. Naszym głównym zadaniem będzie stworzenie szybkiej i łatwej ścieżki prowadzącej do finalizacji transakcji. Strona powinna być przejrzysta, minimalistyczna, czytelna i intuicyjna w obsłudze — najlepiej bez zbędnych elementów. Jeśli osoba odwiedzająca naszą witrynę ma problemy z odnalezieniem produktów, dokonaniem płatności, czy dodaniem towarów do wirtualnego koszyka, ucierpi na tym sprzedaż i wizerunek naszej marki.

4: Automatyzacja marketingu

Wiele powtarzalnych działań marketingowych można maksymalnie usprawnić i przyśpieszyć dzięki tak zwanej automatyzacji. Będziemy docierać do nowych użytkowników, wysyłać spersonalizowane wiadomości e-mail, czy dostosowywać komunikaty do konkretnych klientów bez konieczności robienia tego wszystkiego ręcznie, co zajmuje bardzo dużo czasu. Pamiętaj, że budowanie relacji z odbiorcami znacząco wpływa na rozwój Twojej firmy. Gdy ich grono znacząco się zwiększa, automatyzacja marketingu to konieczność.

5: Logistyka w e-commerce

Jednym z głównych filarów sklepów internetowych, jest sprawnie działający łańcuch logistyczny. Klienci oczekują błyskawicznej dostawy, której koszty są relatywnie niskie. Nikt nie chce dopłacać do swoich zakupów, dlatego warto oferować atrakcyjne opcje przesyłki — a nawet wprowadzić możliwość darmowej dostawy po przekroczeniu ustalonej kwoty czy prosty zwrot zamówienia Paczkomatem. Sprzedawcy powinni starać się jak najszybciej przejść do realizacji złożonych zamówień, co wymaga dobrej współpracy z magazynem oraz firmą kurierską. W Internecie znajdziemy wiele rozwiązań, które pomogą nam stworzyć sprawny łańcuch logistyczny, np. fulfillment czy dropshipping.

6: Reklama/promocja

Promocja sklepu internetowego w sieci zapewni nam docieranie do nowych odbiorców. Nie powinniśmy liczyć na to, że konsumenci sami do nas trafią. Oczywiście będzie się tak zdarzało, gdy uda nam się rozkręcić sprzedaż, a zintegrowane działania marketingowe zaczną przynosić efekty. Jednak reklama powinna stać się stałym elementem prowadzenia biznesu w sieci. Opcji promocji online jest bardzo dużo — nie musimy korzystać ze wszystkich. Działania reklamowe należy dostosować do grupy docelowej i specyfiki swojej branży. Chodzi o to, żeby reklamować się tam, gdzie są nasi odbiorcy. Oto kilka najpopularniejszych sposobów reklamy w sieci: Google Ads, pozycjonowanie, promocja e-sklepu poprzez media społecznościowe (płatne kampanie), content marketing, e-mail marketing, współpraca z blogerami/influencerami.

7: Poczucie bezpieczeństwa

Spora część osób nadal obawia się składania zamówienia w sieci. Klientów zniechęca przede wszystkim obawa, że staną się ofiarą oszustwa: zapłacą za towar, którego nigdy nie otrzymają. Niektórzy nie kupują przez Internet, ponieważ nie mogą obejrzeć produktów na żywo albo martwią się, że ich wrażliwe dane osobowe dostaną się w niepowołane ręce. Jeśli zależy nam więc na sukcesie w branży e-commerce, powinniśmy sprawić, żeby kupujący czuł się bezpiecznie w naszym wirtualnym sklepie. Jak to zrobić? Zadbaj o wymienione aspekty: stwórz odpowiedni regulamin sklepu internetowego, zadbaj o certyfikat SSL, właściwe przechowywanie bazy danych klientów, kopię zapasową sklepu oraz o stały nadzór IT.

Mamy nadzieję, że już teraz wiesz jak poprowadzić sklep tak, aby osiągnąć sukces. Teraz nie pozostaje nic innego, jak wybranie swojej niszy rynkowej i do dzieła!

0 Shares
Podobne artykuły