E-commerce

Wpływ branży e-commerce na środowisko

0 Shares
0
0
0

Niewątpliwie pozycja branży e-commerce na rynku krajowym i zagranicznym z roku na rok staje się coraz silniejsza. Dla ogromnej części przedsiębiorców handel elektroniczny stanowi jedną z najatrakcyjniejszych perspektyw rozwoju biznesu, podczas gdy konsumenci dopatrują się w nim wygodnej oraz innowacyjnej formy załatwiania codziennych spraw. Jednak czy tak gigantyczna i szybka ekspansja może być jednocześnie przyjazna dla środowiska? Sprawdź, jak wygląda ekologia z perspektywy sprzedaży internetowej!

Branża e-commerce – co to takiego?

Pojęcie e-commerce (ang. electronic commerce) odnosi się do handlu elektronicznego – czyli sprzedaży i zakupu towarów, do realizacji których wykorzystywany jest Internet lub inna sieć komputerowa. Najpopularniejszą formą e-commerce bez wątpienia są sklepy internetowe. Znaczną część tego środowiska stanowią jednak także ośrodki działające w innych modelach biznesowych, jak choćby serwisy ogłoszeniowe czy portale aukcyjne. Zgodnie z założeniami e-handlu cały proces kupna i sprzedaży odbywa się więc bezpośrednio w sieci. Nie dotyczy to jednak kwestii płatności czy dostawy, które mogą być realizowane zarówno za pośrednictwem Internetu, jak i zewnętrznie – np. płatność za pobraniem lub dostawa do wybranego sklepu i opłata zamówienia gotówką.

Wzrastająca liczba sklepów w Internecie jest prawdopodobnie najlepszym argumentem przemawiającym za tezą, że zakupy online powoli wypierają swój tradycyjny odpowiednik. Duże zainteresowanie tą formą sprawia jednak, że firmy muszą dostosowywać dotychczas używane technologie logistyczne do bieżących potrzeb konsumenckich. Co za tym idzie, zwiększeniu ulega nie tylko produkcja czy liczba zużywanych opakowań, ale i świadczony transport. Czy w takim wypadku ekologiczny e-commerce to nie mrzonka?

Jak rozwój e-commerce wpływa na środowisko?

Rozmyślając na temat branży e-commerce bardzo wiele osób ma przed oczami wyłącznie stosy plastikowych i foliowych opakowań, które w krótkim czasie zamienią się w odpad niekorzystny dla naszego środowiska. Inni zaś dopatrują się nieekologicznych rozwiązań w zakresie transportu towaru czy przesyłek, przyczyniających się do zwiększenia emisji spalin do atmosfery. W rzeczywistości jednak rynek e-commerce znacznie różni się od wyobrażeń potencjalnego konsumenta.

Niezaprzeczalnie jego rozwój następuje bardzo dynamicznie i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższych latach sytuacja ta miała ulec zmianie – przewidywalnie już za pięć lat wartość e-handlu w Polsce osiągnie 162 miliardy złotych. Jednak wraz z natężeniem działań sklepów internetowych, postępowi ulegają również technologie stosowane przez firmy. Dlatego też z coraz większym przekonaniem możemy mówić o tym, że e-commerce może być ekologiczny. Dowodem na to jest choćby badanie “IS E-COMMERCE GOOD FOR EUROPE?”, przeprowadzone w 2021 roku przez firmę OliverWyman. Wynika z niego, że branża e-commerce ma… pozytywny wpływ na środowisko!

Według statystyk handel elektroniczny generuje bowiem od 1,4 do 2,9 razy mniej emisji gazów cieplarnianych, aniżeli tradycyjna forma zakupów. Wszystko za sprawą możliwości ograniczenia transportu przesyłek do jednego samochodu dostawczego, podczas gdy klienci sklepów stacjonarnych zazwyczaj udają się do nich własnym pojazdem. Kolejnym elementem, świadczącym o tym, że e-sklepy mogą być ekologiczne, jest brak konieczności zużywania gruntów pod budowę siedzib sklepowych, miejsc sprzedaży czy parkingów. W przypadku e-handlu niezbędne staje się bowiem wyłącznie posiadanie powierzchni magazynowej, podczas gdy wszelkie inne procesy odbywają się wirtualnie. Oprócz tego należy uwzględnić także negatywny wpływ, jaki na środowisko wywiera samo miejsce sprzedażowe, którego podstawą funkcjonowania jest energia. Niewątpliwie pod tym względem sklepy internetowe są o wiele mniej wymagające, ograniczając swoją “siedzibę” wyłącznie do jednej strony internetowej. Wpływ branży e-commerce na środowisko może zatem być pozytywny. Niemniej jednak to, w którą stronę rozwinie się dziedzina handlu elektronicznego, w dużej mierze zależy od właścicieli sklepów internetowych, sposobów, w jaki realizują swoje zamówienia oraz tego, z jakich technologii korzystają na co dzień. O czym szczególnie warto pamiętać, aby stać się ekspertem ekologii na rynku eCommerce?

Ekologiczne rozwiązania, dzięki którym zamienisz swój e-commerce w EKOmmerce!

W dzisiejszych czasach ekologia to temat, z którym stykamy się na porządku dziennym. Nie trzeba długo szukać, aby natknąć się na materiał, mówiący o zbliżającej się katastrofie klimatycznej, za którą – jako mieszkańcy planety – jesteśmy w pełni odpowiedzialni. W związku z licznymi propozycjami zapobiegania dramatycznej sytuacji, w jakiej znajduje się nasze środowisko, w 2020 roku powstał raport “Green Generation. Wspólnie na rzecz Ziemi”, który stanowi odpowiedź na pytanie, czy e-commerce może być ekologiczny? Co więcej, autorzy badania postanowili ukazać pięć głównych sfer, w których przedsiębiorcy działający online powinni wdrażać zmiany na rzecz dobra środowiska. Co więc robić, aby stać się bardziej ekologicznym?

Dostawa produktów do punktu odbioru

Jednym z najważniejszych czynników, jakie wpływają na ekologiczność zakupów niewątpliwie, jest forma ich dostawy. Jeszcze do niedawna prym w tej dziedzinie wiodły standardowe usługi kurierskie. Obecnie jednak ich popularność maleje na rzecz dostawy do punktu odbioru. Takie rozwiązanie umożliwia zażegnanie problemu ostatniej mili, przyczyniając się do ograniczenia ilości emitowanego hałasu, spalin oraz zużywanego paliwa. W przypadku jednego kursu kurier może bowiem dowieźć w wyznaczone miejsce nawet dziesięciokrotnie więcej przesyłek, aniżeli gdyby musiał doręczać zamówione produkty osobno do każdego klienta. Wśród usług ekologicznego sklepu nie powinno więc zabraknąć formy dostaw do Paczkomatów czy punktów odbioru w najbliższym sąsiedztwie, do których konsumenci mogą udać się spacerem, a nie samochodem.

Ekologiczne opakowania i wypełniacze

Kolejnym niezwykle ważnym krokiem w dążeniu do bycia eko-sklepem jest kwestia zredukowania produkowanych odpadów do minimum. Jak powszechnie wiadomo, w przypadku branży e-commerce opakowania to podstawa. Dlatego też warto zadbać, aby były one przyjazne nie tylko dla konsumentów, ale i dla środowiska. Plastikowe lub foliowe opakowania z powodzeniem można zastąpić odpowiednikami ekologicznymi, biodegradowalnymi czy pochodzącymi z recyklingu. Dla jeszcze większego zminimalizowania produkcji odpadów warto także przyjrzeć się zawartości paczki, czyli wypełniaczom. Zamiast folii bąbelkowej czy styropianowych bloków, można postawić na zabezpieczenie produktów za pomocą papieru, skropaku czy wełny drzewnej. Zarówno opakowania, jak i wypełniacze są ogólnodostępne na rynku, dlatego też zmiana ta nie przyniesie sprzedawcy żadnych problemów!

Dostawa bez śladu węglowego

W ekologicznym podejściu do e-commerce niezwykle istotna jest także logistyka. Z tego względu warto stawiać na współpracę z firmami kurierskimi, które posiadają rozwiniętą elektryczną flotę pojazdów – takimi jak InPost! Dzięki temu dostawa do klientów zawsze jest ekologiczna, poprzez zmniejszenie śladu węglowego.

Nie dzielenie zamówień

Jedną z praktyk stosowanych przez sklepy internetowe jest dzielenie zamówień tak, by jak najszybciej dotarły do klientów. W rzeczywistości rozwiązanie to generuje ogromne straty dla środowiska – cały proces realizacji zamówienia odbywa się nie jeden raz a kilka. Z praktyki tej warto zatem zrezygnować, zwyczajnie informując konsumentów o powodzie dłuższego oczekiwania na towar.

Ograniczenie zwrotów w sklepie online

Wśród zabiegów stosowanych przez marki w celu zachęcenia do zakupu, bardzo często znajduje się także możliwość darmowego zwrotu niepasujących towarów. Podobnie jak w przypadku dzielenia zamówień, także i tutaj mamy do czynienia z ponownym powtórzeniem całego procesu dostawy. Dlatego też o wiele lepszym rozwiązaniem jest możliwość obejrzenia lub przymierzenia produktu w sklepie stacjonarnym, a następnie podjęcie decyzji o ewentualnym zakupie.

Klienci też muszą być świadomi!

Wdrożenie odpowiednich rozwiązań oraz chęć dbania o dobro planety mogą więc sprawić, że e-commerce będzie miał pozytywny wpływ na środowisko. Niemniej jednak nie można przerzucać tej odpowiedzialności wyłącznie na sprzedawców w sklepach internetowych. Ogromnie ważną rolę odgrywają bowiem także i klienci. To właśnie od nich zależy, czy po przesyłkę udadzą się samochodem, czy pieszo. Również oni muszą zdecydować, czy otrzymane opakowanie zostanie ponownie wykorzystane, czy od razu trafi do odpadów. W końcu to ich wybory przy składaniu zamówienia mają determinujące znaczenie wobec tego, jak przebiegnie jego dalsza realizacja. Pamiętaj więc, by jako odpowiedzialny sprzedawca zachęcać konsumentów do mądrych i ekologicznych wyborów!

0 Shares
Podobne artykuły