Magazynowanie produktów e-commerce

Jak zadbać o odpowiednie magazynowanie towarów, prowadząc sklep internetowy?

0 Shares
0
0
0

Magazynowanie towarów jest często przemilczanym aspektem działalności w branży e-commerce. Ludziom wydaje się, że sklepy internetowe żyją wyłącznie w świecie wirtualnym. A przecież towary ze sklepu internetowego, w którymś momencie muszą dotrzeć do klienta końcowego, a zanim do niego dotrą, muszą być przechowywane w jakimś magazynie.

Organizacja magazynu sklepu internetowego

Magazynowanie produktów we własnym magazynie jest oczywistym rozwiązaniem, nie jest jednak wcale proste. Po pierwsze, trzeba mieć owe magazyny, co z reguły oznacza konieczność ich wynajęcia. Pół biedy, jeśli towar jest po prostu składowany w sklepie stacjonarnym, prowadzącym też działalność e-commerce, ale nie każdy ma sklep stacjonarny, a nawet jeśli ma, to niekoniecznie możliwe jest przechowywanie w nim całego towaru. W gruncie rzeczy brak takiej możliwości można uznać za sukces, bo wynika on z reguły z wysokiej sprzedaży. Trzeba więc towar mieć w zewnętrznym magazynie. Magazynowanie towarów musi się przy tym odbywać w odpowiednich warunkach, z kontrolowaną temperaturą i wilgotnością, adekwatną do wymagań przechowywanych produktów.

Na składowaniu towaru w magazynie sprawa się nie kończy – konieczne jest zatrudnienie pracowników, którzy będą nadzorować proces magazynowania i przygotowywać produkty do wysyłki. Trzeba też zakupić odpowiednie materiały opakowaniowe. Wreszcie, konieczne jest podpisanie umów z firmami przewozowymi, które będą dostarczać produkty do klientów. W branży e-commerce standardem są tu przesyłki kurierskie, ale w Polsce dominującą metodą dostawy towarów z e-commerce są Paczkomaty®. Klienci cenią sobie poza tym możliwość wyboru preferowanej metody dostawy, więc dobrze mieć ich kilka.

Na co zwrócić uwagę w magazynie?

Po pierwsze, lokalizacja. Jedną z zalet e-commerce jest to, że nie musi działać w drogich lokalizacjach w centrach handlowych i śródmieściach, ale mimo wszystko nie każda lokalizacja będzie dobra, ponieważ ważne jest, żeby dostawcy, pracownicy i kurierzy mogli łatwo do niej dotrzeć. Po drugie, kiedyś magazyn służył do przechowywania towarów w ilościach hurtowych, jednak w e-commerce produkty są na paletach w momencie przyjęcia towaru (i to nie zawsze), ale musi być możliwość wyjęcia pojedynczych sztuk z magazynu. Starszy magazyn może nie stwarzać ku temu odpowiednich warunków. Po trzecie, elastyczność – w naturze branży e-commerce leży potencjał do bardzo szybkiego wzrostu, dobrze jest, żeby magazyn umożliwiał w razie potrzeby ekspansję. Idealnie jest, jeśli organizacja magazynu pozwala też na okresowe zwiększenie obrotów w okresie sezonowych pików sprzedażowych.

Sklep internetowy bez magazynu – dropshipping

Magazynowanie produktów nie jest oczywiście problemem sprzedawcy w modelu dropshipping, ale nie w każdym sklepie internetowym takie całkowite zrzeczenie się kontroli nad towarem ma sens. Wyjaśnijmy może jednak, co to jest dropshipping. Jest to model sprzedaży przez Internet, w którym sprzedawca nigdy nie posiada sprzedawanych towarów, ponieważ są wysyłane bezpośrednio do klienta końcowego z magazynu producenta lub hurtownika. Rolą sklepu internetowego jest utrzymanie strony, marketing, pozyskiwanie klienta i utrzymanie z nim kontaktu.

Jest to dobre rozwiązanie dla początkujących internetowych przedsiębiorców, bo nie wymaga wielkich nakładów, ale na dłuższą metę ma spore wady. Kompletowanie zamówień, pakowanie towaru i realizacja dostaw pozostają w tym modelu całkowicie poza kontrolą sklepu internetowego, który nie ma więc wpływu na ich jakość i nie może bezpośrednio reagować na zażalenia klientów dotyczące dostaw; nie ma też bezpośredniego wglądu w to, jakie produkty są w danym momencie realnie dostępne do wysyłki. Jednocześnie, nie można zrezygnować z usług dostawcy, który nie dba o prawidłową wysyłkę towarów, bo jest on zarazem źródłem sprzedawanych towarów. Problem pojawia się też, jeśli zamówienie zawiera produkty od wielu dostawców. Są jednak alternatywne rozwiązania oddające proces magazynowania towarów w sklepie internetowym w ręce zewnętrznej firmy.

Fulfillment – profesjonalne magazynowanie towaru dla sklepu internetowego

Fulfillment to typ usługi dla e-commerce, w którym cały proces logistyczny – od przyjęcia towaru, przez magazynowanie towarów, do transportu produktów do klientów – jest wykonywany przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną. Jak działa logistyka magazynowania towarów i wysyłki zamówień w tym modelu? Sklep internetowy nabywa towary od producenta lub hurtownika, który wysyła je do magazynu operatora usługi fulfillment. Tu zostają one przyjęte na magazyn, a dzięki integracji systemów komputerowych sklepu i magazynu, od momentu przyjęcia towaru na magazyn, staje się on dostępny w sklepie internetowym. Kiedy klienci składają zamówienia, informacja jest przekazywana automatycznie do systemu komputerowego magazynu, którego pracownicy ściągają towar z półek i pakują w uzgodniony ze sklepem sposób, włącznie z dołączaniem dokumentów przewozowych i sprzedażowych, ulotek, próbek itp. Następnie magazyn przekazuje towar do transportu do klientów. Wysyłkę operator usługi fulfillment realizuje zwykle poprzez własną sieć dystrybucji.

Magazynowanie towarów w modelu fulfillment – zalety

Taki system ma kilka zalet z punktu widzenia przedsiębiorstwa e-commerce. Po pierwsze, zastępuje wszystkie działania, z których składa się logistyka w e-commerce, jedną umową z jednym kontrahentem. Po drugie, dzięki ekonomii skali, operator, który wynajmuje większe magazyny, kupuje więcej produktów opakowaniowych, wysyła więcej paczek, zatrudnia więcej ludzi, ponosi mniejsze koszty jednostkowe związane na magazynowanie produktów i ich wysyłką. Fulfillment może więc być tańszym rozwiązaniem niż prowadzenie własnego magazynu. Po trzecie, dzięki dopracowanym procedurom, zaawansowanym technologiom oraz przeszkolonej i doświadczonej kadrze, cały proces magazynowania towarów i ich wysyłki, od przyjęcia towaru do transportu do klientów, przebiega sprawniej i przy mniejszej ilości pomyłek. Nic nie ginie w czeluściach magazynu, jest mniej opóźnień i błędnie zrealizowanych zamówień. Klienci to docenią. Wreszcie, jeśli wzrosną potrzeby sklepu, magazyny i moce przerobowe operatora są wystarczająco duże, żeby im sprostać. Wystarczy więcej zapłacić.

Dlaczego logistyka w tym modelu jest lepsza niż dropshipping? Po pierwsze, sklep internetowy może mieć na stanie dowolne towary od dowolnych dostawców, w tym także takie robione na specjalne zamówienie sklepu. Po drugie, ma pełną kontrolę nad tym, co realnie zawierają magazyny. Po trzecie, dla operatora usługi sklepy internetowe są klientami, a nie pośrednikami. Nie są od niego zależne, a operator ma motywację do sprawnego realizowania usług. Jeżeli klient będzie z nich niezadowolony, może się przenieść do innego operatora lub własnego magazynu.

0 Shares
Podobne artykuły