aplikacja mobilna przyjazna użytkownikom

Sprawdź, jak nie dać się oszukać przez nieuczciwych sprzedawców!

0 Shares
0
0
0

Sfera zakupów internetowych ulega stałemu rozwojowi, co przekłada się nie tylko na wydłużenie listy obecnie funkcjonujących sklepów online, ale i ściągnięcie w ich wirtualne progi coraz większej liczby potencjalnych klientów. W natłoku nowoczesności nie można jednak zapominać, że podstawą e-handlu jest… wiarygodność. Niestety w dalszym ciągu pod płaszczykiem zaufanego sprzedawcy może kryć się internetowy oszust. Jak zatem robić zakupy, aby nie dać się oszukać nieuczciwym użytkownikom sieci? Sprawdź porady z naszego artykułu!

Czy sklep internetowy może być bezpiecznym miejscem?

Popularyzacja zakupów internetowych przyczyniła się do znacznego wzrostu roli e-commerce w dziedzinie handlu na całym świecie. Obecnie rzadko kto choć raz w życiu nie skorzystał z dobrodziejstwa Internetu, aby móc wygodnie zrobić w nim zakupy – i to często po okazyjnej cenie! Zalet tego przedsięwzięcia jest więc niebywale dużo, co finalnie przekłada się na wzrost zainteresowania tą wirtualną formą zakupów. W rzeczywistości więc od kilku lat zauważalne stało się, że korzystanie z oferty sklepu internetowego jest nawet bardziej popularne, aniżeli tradycyjne formy załatwiania codziennych sprawunków! I choć coraz chętniej sięgamy po nowoczesne rozwiązania, które mają przede wszystkim ułatwiać nam życie, opinie na temat bezpieczeństwa e-sklepów są jednak podzielone.

W dalszym ciągu bardzo wiele osób zarzuca bowiem, że w Internecie o wiele trudniej o…. wiarygodność. Bezpośrednio przekłada się to więc na zaufanie do danej firmy czy konkretnego sprzedającego, a co za tym idzie, sprawia, że niektórzy na dobre postanawiają zrezygnować z przywilejów, jakie dają internetowe zakupy. Niemniej jednak istnieją sposoby, dzięki którym można w pełni wykorzystać ich potencjał, jednocześnie dbając o bezpieczeństwo. Jak nie dać się oszukać potencjalnemu sprzedawcy?

Nieuczciwy sprzedawca internetowy – po czym poznać oszusta?

Nie da się ukryć, że coraz więcej osób nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania bez internetowych zakupów. Każdy medal ma jednak dwie strony. Także i w tym wypadku istnieje grupa konsumentów, którzy nie potrafią zaufać wirtualnemu sprzedawcy na tyle, by skorzystać z jego atrakcyjnej oferty. W rzeczywistości jednak e-zakupy mogą być równie bezpieczne (lub niebezpieczne!), co tradycyjna ich forma. Postępowanie w tym zakresie oraz konsekwencje sprzedaży internetowej w dużej mierze zależą bowiem od zachowań samego konsumenta.

Niewątpliwie w toku składania zamówień bardzo łatwo zapomnieć o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, co często może mieć niebywale przykre skutki, doprowadzając klienta do nieodwracalnej utraty danych osobowych czy środków finansowych. Dlatego też niezwykle ważne jest zachowanie zdrowego rozsądku oraz przestrzeganie zasad, dotyczących bezpiecznego kupowania w Internecie. Główna zasada w tym zakresie dotyczy odpowiedniej weryfikacji tego, u kogo pragniemy nabyć dany towar lub usługę.

Postaw na sprawdzone firmy

Niewątpliwie najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z ofert wyłącznie sprawdzonych i znanych marek. Zaleca się, aby omijać sprzedawców oferujących okazje, które już na pierwszy rzut oka wydają się mało wiarygodne. Z doświadczenia wiemy jednak, że bywa z tym różnie… Dlatego też każdy klient przed dokonaniem zakupów internetowych powinien zweryfikować wiarygodność sprzedającego, poprzez sprawdzenie, czy aby na pewno jego sklep istnieje i funkcjonuje w sieci. Pomocne w tym zakresie mogą okazać się informacje na temat danych rejestracyjnych firmy, w których skład wchodzą:

  • NIP,
  • REGON,
  • numer KRS,
  • adres siedziby,
  • dane kontaktowe (w tym numer telefonu).

Każda z powyższych informacji powinna być zamieszczona w widocznym miejscu pod adresem internetowym, pod którym funkcjonuje dany e-commerce. Za ich pomocą potencjalny klient może sprawdzić sprzedawcę w systemie online, tym samym zachowując bezpieczeństwo przed dokonaniem zamówienia. Jeżeli na stronie sklepu internetowego brakuje którychkolwiek danych, warto dokładniej przejrzeć sieć w poszukiwaniu informacji o sklepie. W tym zakresie można skorzystać zarówno z zasięgania opinii innych użytkowników, jak również odszukać dany e-commerce w mediach społecznościowych. Jeżeli lubisz kupować towar u internetowych sprzedawców, nie zapominaj, że wiarygodność serwisu to nie wszystko. Aby cała transakcja przebiegła poprawnie, warto bowiem pozostać czujnym do samego końca.

Bezpieczne kupowanie przez Internet. Jak nie dać się oszukać?

Potencjalne zagrożenia czyhają na internautów na każdym kroku. W przypadku sklepu internetowego warto więc pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach, które pozwolą uniknąć przykrej sytuacji doświadczenia oszustwa ze strony nieuczciwego sprzedawcy.

Wygląd strony sklepu

Każdy klient zainteresowany skorzystaniem z oferty sklepu internetowego w pierwszej kolejności powinien dokładnie przyjrzeć się wyglądowi strony, na jakiej on funkcjonuje. Jeżeli brakuje na niej podstawowych informacji, jest przetłumaczona na niezrozumiały język czy wzbudza niepewność kupującego, warto dalej dążyć do zweryfikowania jej autentyczności. Nie od dziś wiadomo, że konkurencja w branży e-commerce jest ogromna, dlatego też każdy sprzedawca zrobi wszystko, aby przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta i zachęcić go do kupna towaru właśnie ze swojego sklepu. Wobec tego wszystko, co znajduje się na stronie powinno być wykonane profesjonalnie – począwszy od oprawy graficznej, poprzez skuteczną nawigację, aż po opisy poszczególnych produktów.

Regulamin i certyfikat SSL

Jednym z najistotniejszych elementów, jakie sprzedawca powinien zamieścić na swojej stronie internetowej, jest szczegółowo utworzony regulamin. Oprócz zasad związanych z procesem zakupu, zwrotu czy ewentualnej reklamacji produktu, musi on zawierać niezbędne informacje na temat firmy pełniącej usługi. Dzięki temu w razie wątpliwości konsument będzie mógł łatwo nawiązać kontakt ze sprzedawcą lub sprawdzić jego autentyczność na dedykowanej ku temu stronie. Dodatkowe zabezpieczenie stanowi certyfikat SSL, będący powszechnie przyjętym standardem szyfrowania danych w sieci.

Bezpieczne metody płatności oraz dostawy

Przed zamówieniem towaru na stronie wybranej marki potencjalny klient powinien zwrócić uwagę na metody płatności oraz dostawy, jakie ona oferuje. Ze względu na stały rozwój branży e-commerce, praktycznie każdy sprzedawca zapewnia swoim usługobiorcom różnorodne metody tak, by mogli oni determinować swój wybór indywidualnymi preferencjami. W związku z tym wiarygodność strony wzrasta, gdy transakcji można dokonać na kilka sposobów – np. poprzez przelew internetowy i tradycyjny, płatności BLIK-iem oraz płatności za pobraniem. Brak którejkolwiek z wymienionych metod może oznaczać, że sklep nie przeszedł weryfikacji banku. Na podobnej zasadzie działa kwestia wysyłki rzeczy, czyli form dostawy. Im jest ich więcej oraz im są popularniejsze, tym większe prawdopodobieństwo, że dany sprzedawca jest wiarygodny.

Opinie innych użytkowników

Internet to niewątpliwie kopalnia wiedzy, która może być przydatna także w przypadku sprawdzania wiarygodności usługodawców. Jeżeli więc obawiasz się, że dany sprzedawca nie jest autentyczny, nie bój się poszukiwać w Internecie informacji na jego temat. Może posłużyć do tego zarówno strona z opiniami, jak i fanpage w mediach społecznościowych.

Jak zgłosić oszustwo sklepu internetowego?

W dalszym ciągu oszustwa internetowe to problem, z którym mamy do czynienia na porządku dziennym. Jeżeli więc zdarzy się, że dana strona lub oferowane na niej rzeczy wzbudzą Twoje wątpliwości, nie omieszkaj informować o tym innych internautów. Jeżeli jednak jest już zbyt późno i padłeś ofiarą cyberprzestępstwa, rozpocznij walkę o swoje pieniądze. W takiej sytuacji najlepiej udać się na komisariat policji i opowiedzieć o incydencie. W przypadku płatności kartą pomocny może okazać się także kontakt z bankiem. Skargę na nieuczciwego sprzedawcę można złożyć także do rzecznika finansowego lub Federacji Konsumentów. W chwili zakupu rzeczy ze sklepów zagranicznych (na terenie Unii Europejskiej) sprawę należy zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Pamiętaj, że oszustwa internetowego nigdy nie należy bagatelizować!

0 Shares
Podobne artykuły