Samochód elektryczny

W jakiej sytuacji sklep internetowy nie przyjmie zwrotu towaru?

0 Shares
0
0
0

Chcesz odesłać produkt kupiony online, a sprzedawca odmawia przyjęcia zwrotu? Musisz wiedzieć, że w niektórych sytuacjach ma do tego prawo! Chociaż teoretycznie jako nabywca towaru możesz odesłać go i odstąpić od umowy bez podania przyczyny, w praktyce nie zawsze okazuje się to możliwe. Sprawdź, kiedy nie uda Ci się dokonać zwrotu towaru zakupionego online!

Prawo do zwrotu towaru nie przysługuje po terminie

Każdy sklep internetowy powinien uwzględnić w regulaminie informację, kiedy i na jakich warunkach możliwe jest odesłanie towaru. Natomiast klienci przed zakupem powinni dokładnie poznać warunki zakupu produktu. Jednak co zrobić, jeśli nie znajdziesz na stronie sprzedawcy niezbędnych wytycznych? Niezależnie od treści regulaminu, każdy nabywca produktów kupionych online ma prawo zwrócić towar w terminie 14 dni od ich otrzymania. W praktyce, decyduje data poinformowania sprzedawcy o anulowaniu umowy zakupu. Jeżeli oświadczenie o zwrocie prześlesz po 14 ustawowych dniach, sprzedawca ma prawo nie przyjąć zwrotu towaru kupionego online. Warto jednak podkreślić, że sklepy często wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i oferują nawet 30-dniowy termin zwrotu. Musisz jednak pamiętać, że jest to jedynie dobra wola sprzedawcy, który stara się sprostać potrzebom potencjalnego konsumenta. Zatem staraj się przestrzegać standardowego terminu 14 dni, wtedy będziesz mieć pewność, że nie przekroczysz daty.

Kiedy sprzedawca może odmówić przyjęcia zwrotu towaru?

W niektórych przypadkach sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia zwrotu towaru. Kiedy dokładnie należy liczyć się z taką decyzją? Wiele zależy od specyfiki zamówionych produktów. Z tego powodu przed sfinalizowaniem zakupu warto upewnić się, czy konkretny rodzaj asortymentu może zostać zwrócony w sklepie internetowym. Poznaj przykładowe rodzaje produktów, których nie odeślesz do sprzedawcy!

Pliki multimedialne

Zgodnie z obowiązującym prawem nie można skorzystać z odstąpienia od umowy w przypadku zakupu treści cyfrowych. Jeśli zatem pobierzesz na komputer lub telefon kod do zainstalowania gry, e-book, album muzyczny czy film w wersji cyfrowej, nie przysługuje Ci prawo do zwrotu. Ta zasada dotyczy także programów komputerowych czy płyt CD i DVD dostarczanych w zafoliowanym opakowaniu. Po jego rozpieczętowaniu sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia towaru, gdyż towar traci na wartości i niekiedy nie może być już ponownie sprzedany.

Towary w cenie uzależnionej od wahań rynkowych

Kupujesz online sztabki złota, kolekcjonerskie numizmaty, a może produkty inwestycyjne ze srebra? W tym przypadku wypełnienie formularza zwrotu nic nie da – sprzedawca ma prawo nie przyjąć kupionego przez Ciebie towaru. Tego typu produkty nie mają stałej ceny, a ich wartość jest uzależniona od sytuacji na rynku finansowym. Sprzedawca nie ma na to wpływu, dlatego zakupiony towar nie podlega zwrotom.

Towar sprzedawany w higienicznym opakowaniu

Wiele osób zamawia ze sklepów internetowych produkty higieny osobistej, takie jak maseczki ochronne, jałowe waciki, zapasowe wkłady do szczoteczki elektrycznej czy pojemniki z apteki do badania moczu. Tego typu towar nie może zostać zwrócony. Priorytetem jest ochrona zdrowia i higiena kupujących. Prawa konsumenta do zwrotu towaru nie dotyczą także takich produktów, jak bielizna osobista.

Zakup towaru na zamówienie

Również w przypadku towarów wykonywanych na specjalne zamówienie zwrot nie będzie możliwy. Wynika to z faktu, że produkt jest realizowany na ścisłe wytyczne klienta tj. wymiary czy kolor, zatem są tu indywidualne preferencje, tak więc kupujący nie ma obowiązku przyjęcia produktu.

Zwrot towaru kupionego od osoby prywatnej

Kupiłeś produkt od osoby prywatnej, która nie prowadzi własnej działalności? Niestety, w tym przypadku jako konsument musisz liczyć się z odmową zwrotu Twojego zakupu. Nawet jeśli towar nie spełnia Twoich oczekiwań, nie możesz tak po prostu odesłać go bez konkretnej przyczyny. W przeciwieństwie do zakupów zamawianych w sklepie internetowym, w tym przypadku nie przysługuje Ci prawo 14-dniowego odstąpienia od umowy. W praktyce wielu prywatnych sprzedawców zgadza się na przyjęcie zwrotu, ale musisz wiedzieć, że w świetle prawa nie mają takiego obowiązku.

Brak możliwości zwrotu towaru z krótkim terminem ważności

Zamówiłeś przez Internet produkty z krótkim terminem ważności? W tym przypadku możesz stracić swoje prawo do zwrotu. Przykładem jest towar o krótkiej przydatności do spożycia, jak chociażby jogurty, twarogi, warzywa, owoce czy ryby. Jako konsument możesz także skorzystać z promocji na produkty medyczne lub kosmetyczne z kończącą się datą ważności. Jeśli kupisz w niższej cenie krem lub suplement diety o skróconej przydatności, nie będziesz mógł go zwrócić.

Zwrot towaru a ślady użytkowania

W obowiązujących prawach konsumenta jest uwzględniona sytuacja zwracania towaru, który nosi ślady użytkowania. Musisz wiedzieć, że w sklepie internetowym obowiązują inne zasady zakupu niż w stacjonarnym. Ponieważ kupujesz produkty na odległość, nie masz szansy na rzeczywiste zapoznanie się z nimi. Tym samym możesz wypróbować je w domu dopiero po otrzymaniu zamówienia. Sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia zwrotu wyłącznie w przypadku bardzo widocznych śladów użytkowania, które mogą wpłynąć na obniżenie wartości produktu.

Jak to wygląda w praktyce? Przyjmuje się, że testowanie zamówionego online produktu może obejmować wszystkie czynności, jakie klient mógłby wykonać w stacjonarnym sklepie. Przykładowo, konsument ma prawo do jazdy próbnej na hulajnodze, przymierzenia spodni czy wypróbowania obuwia. Tylko w przypadku widocznych śladów użytkowania, na przykład rozdarcia lub przybrudzenia, sprzedawca może domagać się od klienta stosownej rekompensaty. Jeśli zwracany towar został uszkodzony, sklep nie oddaje konsumentowi pełnej kwoty zakupu. Zostają oszacowane straty z tytułu uszkodzenia i sprzedawca ma prawo odliczyć je od pełnej sumy.

Czy zwrócony towar musi być w oryginalnym opakowaniu?

Zastanawiasz się, czy odmowa przyjęcia zwrotu towaru może być spowodowana brakiem oryginalnego opakowania? W wielu przypadkach wypróbowanie produktu nie jest możliwe bez uszkodzenia firmowego pudełeczka czy folii. W tym przypadku sprzedawca nie ma prawa żądać od konsumenta zwrotu danego przedmiotu w idealnym stanie i w oryginalnym opakowaniu. Niestety, wiele sklepów internetowych stosuje nieuczciwe praktyki, starając się przekonać klientów, że bez nienaruszonego firmowego pudełka nie mogą odstąpić od umowy. Przepisy stoją jednak po stronie konsumenta, który może ubiegać się o swoje prawa.

Jak dokonać zwrotu towaru kupionego online?

Na sam koniec odpowiedzmy sobie jeszcze na pytanie, jak dokonać zwrotu. Otóż na samym początku trzeba zgłosić odstępnie od umowy sprzedawcy. Wtedy on informuje, czy trzeba dodać konkretne dokumenty do wysyłki, a niekiedy przesyła kod, który zrealizujesz w ramach darmowej wysyłki. Musisz pamiętać o tym, aby odpowiednio zapakować produkt i go zabezpieczyć, żeby nie uległ zniszczeniu podczas transportu. Później przygotuj etykietę lub napisz stosowny numer na przesyłce, jeśli korzystasz z usług InPost Paczkomaty. Pamiętaj, że w niektórych sklepach internetowych zwrot towaru jest darmowy w ramach usługi Szybkie Zwroty oferowanej przez InPost.

Czym się różni reklamacja od zwrotu towaru?

W wybranych przypadkach sprzedawca może odmówić zwrotu zakupionego produktu, ale nie może odmówić reklamacji towaru. Czego dokładnie ona dotyczy? Klient ma prawo do złożenia reklamacji, jeśli produkt okazał się wadliwy. Zazwyczaj okres reklamacyjny wynosi od roku nawet do pięciu lat. Klient może żądać wymiany towaru na nowy lub oczekiwać jego naprawienia. Jeśli z różnych przyczyn sklep nie jest w stanie naprawić bądź wymienić danego produktu, musi wypłacić konsumentowi odpowiednią rekompensatę.

Podsumowanie

Jako potencjalny klient sklepu internetowego powinieneś dokładnie zapoznać się z warunkami dokonania zwrotu. Dzięki temu unikniesz wielu rozczarowań i będziesz wiedział, w jaki sposób możesz dochodzić swoich praw.

0 Shares
Podobne artykuły